آیا به دیگران هدیه می دهیم یا به خودمان؟

وقتی مادرم چند سال پیش فوت کرد من و برادرم در مورد تفاوت هایی که در زندگیمان ایجاد خوهد شد صحبت میکردیم. اشاره برادرم به این جمله بود:”دیگر مادری نخواهد بود.”

مادر من اشتیاق فراوانی به هدیه دادن داشت. بعضی اوقات من به عنوان فرزند بزرگتر خانواده با او درباره این اشتیاق بحث میکردم که بهتر است به جای اینکار این پول را صرف خود کند. اما او قبول نمیکرد و عاشق هدیه دادن بود.

تاثیر هدیه دادن

هدیه دادن به مدت طولانی موضوع مورد علاقه برای مطالعه انسان شناسان ، روانشناسان، اقتصاددانان و بازاریابان می باشد. آن ها به این موضوع دست یافته اند دادن هدیه بخش مهمی از تعامل انسان است که کمک به تقویت بنیان های خانواده و دوستان می گردد. در واقع، روانشناسان می گویند که این اغلب هدیه دهنده است که بزرگترین دستاورد روانشناختی را از یک هدیه را کسب می کند.، نه دریافت کننده. مردم در طی این سال ها وسوسه شده اند که از دادن هدیه به طور کامل اجتناب کنند.

به گفته مرکز رویای آمریکایی جدید یک بررسی در سال 2005 نشان داد که چهار نفر از پنج آمریکایی فکر می کنند تعطیلات بیش از حد مادی است. کارشناسان می گویند افرادی که حاضر به پذیرش یا تبادل هدیه در طول تعطیلات نیستند، ممکن است از ارتباط مهم با خانواده و دوستان خود بی بهره باشند.

الن لنگر، روانشناس دانشگاه هاروارد در این رابطه میگوید: “این یک سرویس برای رابطه نیست. اگر اجازه ندهم هدیه ای برای من بفرستید، من شما را از فکر کردن درباره من و چیز هایی که علاقه دارم منع کرده ام. شما به مردم با منع کردنشان از هدیه دادن صدمه میزنید.”

هدیه دادن در تاریخ بشر

ارزش اجتماعی هدیه در طول تاریخ بشر شناخته شده است. برای هزاران سال، در برخی از فرهنگ های بومی، به یک مراسم پیچیده ای که اهداف فوق العاده ای را جشن می گیرند، مشغول بوده اند. اگر چه تفاسیر فرهنگی متفاوت است، اما در آن فرهنگ ها اغلب، وضعیت یک خانواده خاص در قبیله یا روستا به جای وسعت املاک، با امتیاز هایی تعیین می گردید. در بین آنان خانواده هایی که خرج بیشتری در جشن ها می نمود و هدایای ارزشمندتری اعطا می نمود از امتیاز بیشتری برخوردار می شد.

ارزش مادی یا عاطفی؟

مارگارت روکر روانشناس دانشگاه کالیفرنیا: “مردان در مقایسه با هدایایی که می دهند و یا دریافت می کنند، معمولا قیمت گرانتر را ارزشمندتر می دانند، در حالیکه زنان تمایل بیشتری نسبت به دادن و دریافت هدیه با اهمیت عاطفی دارند.”

دکتر روکر می افزاید: “من اغلب داستان مردی را بیان می کنم که درختی را بالا می رود تا تخم مرغ پرنده سینه سرخ را که با چشم های آبی دوست دخترش مطابقت دارد بردارد و به او هدیه دهد. زنان در این رابطه می گویند ” اوه، چه عاشقانه”. اما مردان می گویند ” این بدترین هدیه ایست که من تا به حال شنیده ام” . ”

به نظر می رسد تفاوت های جنسیتی در ارائه هدیه در اوایل زندگی ظاهر می شود. محققان دانشگاه لویولا شیکاگو در کودکان 3 – 4 ساله ای که همگی در یک جشن تولد شرکت داشتند مطالعه کردند. دختران معمولا با مادرانشان خرید می کردند و هدیه را انتخاب و بسته بندی کردند. در عین حال پسران اغلب از آنچه هدیه می دادند بی اطلاع بودند. آن ها اظهار می کردن که زمانی که مادرانشان برای خرید کادو به بیرون رفته بودند را خوابیده اند.

هدیه دادن بیانگر چیست؟

هدیه دادن اغلب واضح ترین شیوه ای است که یک شریک می تواند علاقه نشان دهد، یک پیوند را تقویت کند یا حتی نشانه ای از اینکه رابطه باید پایان یابد. یکی از همکاران دکتر راکر می گوید زمانی که شوهرش یک هدیه را در یک کیسه مواد غذایی قهوه ای هدیه کرد او می دانست که ازدواجش تمام شده است.

محققان می گویند افرادی که هدیه دادن را متوقف می کنند، موهبت مهم اجتماعی را از دست می دهند. دکتر مک گراث می گوید: “کسانی که شما در فهرست هدیه دادن او قرار دارید نشان می دهند که در زندگیشان از اهمیت بالایی برخوردارید. این فهرست بیانگر این است که چه کسی مهم است و چه کسی نیست.”

اما بزرگترین اثر ارائه هدیه ممکن است در خودمان ظاهر شود. دکتر لانگر می گوید: “هدیه دادن به دیگران احساسات ما را برای نسبت به آن ها تقویت می کند و باعث می شود ما احساس بیشتر و موثر تری به آن ها داشته باشیم.”

هدیه دادن عملی فیزیکی محسوب نمیشود و کاریست که از درون قلب انجام میشود. وقتی شما هدیه ای میدهید، چیزی را با خوشحالی اهدا میکنید که توقعی بابت آن ندارید. بلکه ایجاد حس شادمانی برای دوست یا همسرتان دلیل کافی برای انجام اینکار است.

 

• ترجمه شده توسط گروه گالری لتوس از مقالات نیویورک تایمز

مطالب مرتبط

گذاشتن یک دیدگاه

برای ارسال نظر باید وارد شوید.